Iasi, 28/12/2018- sub lupa comisiei de cercetare administrativa
Pornind de la articolul colegilor nostri din FSANP, Adjunctul Chilug, servantul detinutilor-scandalagii, articol care a fost editat cel putin o data la titlu si alte 2 sau 3 ori in continut(titlul inital ne spunea ca detinutii sunt VIP), am solicitat conducerii unitatii sa ne puna la dispozitie procesul verbal al comisiei de cercetare administrativa care a analizat evenimentele din 28/12/2018 din Penitenciarul Iasi, pentru a ne lamuri daca legea a fost respectata sau nu.
In randurile ce urmeaza aveti posibilitatea sa lecturati concluziile comisiei de cercetare administrativa cu privire la evenimentele din 28/12/2018 de la Penitenciarul Iasi si astfel sa analizati si sa vedeti cum au evoluat lucrurile in acea zi:
Concluzii:
1.În
data de 28.12.2018, în jurul orelor 13:30 în rândul deținuților cazați în
cadrul secțiilor E7, E8 și E9 au fost identificate stări de spirit negative, ce
puteau evolua rapid către producerea unor incidente critice (deținuții
amenințau cu incendierea camerelor de
deținere și revoltă).
Deținuții și-au exprimat
nemulțumirile față de faptul că nu puteau face cumpărături, deoarece sumele de
bani depuse de rude prin mandat poștal
nu au fost virate în timp util în conturile personale.
Situația creată nu se
justifica în condițiile în care, conducerea unității a avut în vedere că cele
două zile lucrătoare: 27 și 28 decembrie 2018, au fost încadrate în câte 5 zile
libere (cf. HG nr. 983/12.2018),
respectiv perioadele 22-26.12.2018 și 29.12.2018-02.01.2019.
Astfel, în cadrul ședinței
de comandă din data de 14.12.2018 s-a decis modificarea programului
deținuților și asigurarea dreptului la
cumpărături în regim special pentru tot efectivul custodiat (cf. programului
anexat la documentație) și informarea prealabilă a acestora.
2.Deoarece prin O.M.F.P. nr.
3809/18.12.2018 pentru aprobarea Normelor
metodologice privind încheierea exercițiului bugetar al anului 2018, s-a
stabilit ca dată de încheiere a exercițiului bugetar anual ziua de 28.12.2018
ora 10:00, la nivelul serviciului
financiar s-a hotărât ca în data de 28.12.2018 să nu se mai încaseze mandatele
poștale, după depunerea sumelor de bani aflate
în casieria unității la trezorerie, aspect evidențiat în nota nr. ................
întocmită de ............... și confirmată de nota nr. ............. întocmită
de ..................
Modalitatea de acordare
a drepturilor la cumpărături și
telefon din perspectiva atribuțiilor ce revin serviciului financiar, este
prezentată prin nota nr. ....... întocmită de ............, la care este anexat
OMJ nr. 1416/ C/15.05.2017 (art. 12-14).
Din
conexarea celor două note reiese faptul că la nivelul servicului financiar,
demersul a fost stabilit în data de 21.12.2018 de către contabilul șef al
unității, ....................., însă nu a fost menționat faptul că ar fi fost
realizată informarea ierarhică și interdepartamentală (în contextul în care nu
există un punct de vedere scris din partea contabilului șef, care se află în
concediul de odihnă la momentul efectuării verificărilor).
În
urma discuțiilor purtate în data de 08.01.2019 cu ............., în calitate de
casier al unității, aceasta a
explicat modalitatea zilnică de lucru (practica uzuală):
-în
fiecare dimineață oficiul poștal transmite prin email către serviciul
financiar, lista mandatelor adresate deținuților din Penitenciarul Iași;
-
casierul are ca atribuții identificarea deținuților prezenți în unitate;
- de
obicei, în cursul zilei, în jurul orelor 12:00, factorul poștal se prezintă și
predă la casieria unității mandatele poștale și sumele de bani aferente. Pentru
deținuții transferați sau liberați, sumele de bani nu sunt primite în unitate
și sunt returnate expeditorilor de către oficiul poștal.
- în
jurul orei 09:00, casierul unității, ................ transmite prin email
către șefii de secții, lista cu mandatele poștale numită ”aviz colectiv mandate adresate penitenciarului Iași” (după modelul
anexat la fondul documentar).
Față
de situația din data de 28 decembrie, .................. a confirmat verbal
aspectele prezentate în nota nr. ................ de reprezentantul oficiului
poștal, ..............., și anume, că în data de 27.12.2018 a contactat telefonic factorul poștal, i-a
comunicat programul de lucru din data de 28.12.2018, solicitându-i să aducă
mandatele până la ora 10.00, iar acesta a informat-o ca nu poate ajunge decât
după ora 11:00.
Drept
urmare, casiera unității i-a solicitat să anunțe reprezentantul oficiului
poștal să nu mai trimită prin email în data de 28.12.2018 lista cu mandate poștale, la prima oră a
dimineții, așa cum se proceda în celelalte zile lucrătoare, aceasta invocând
dispoziția șefului ierarhic.
Despre
aceste aspecte nu au fost informați
directorul unității și directorul adjunct SDRP.
Luarea
unor decizii pe fondul lipsei de comunicare a informațiilor între sectoarele cu
atribuții în asigurarea dreptului la cumpărături a deținuților, a condus la
situația descrisă la punctul 1.
3. Potențialul
conflictogen sesizat de personalul operativ în rândul deținuților a apărut ca urmare
a faptului că deși familiile le trimiseseră bani nu au fost virați în conturile
personale și nu puteau face cumpărături în data de 28.12.2018, în contextul
zilelor de sărbătoare care urmu în perioada 29.12.2018-02.01.2019.
Pentru
evitarea apariției unor incidente
operaționale sau critice (așa cum este prezentată situația în notele nr. ............,
............... și nr. ...........), sectorul operativ, cu acordul directorului
unității, a acționat preventiv pentru decongestionarea și asigurarea siguranței
și securității individuale și colective.
Lipsa unei intervenții rapide ar fi
condus la escaladarea situației care ar fi implicat chiar alarmarea unității
într-o perioadă de mini vacanță, în care s-au aprobat părăsiri de garnizoană și
concedii de odihnă.
Astfel,
s-a impus aplicarea unei strategii pe termen scurt, prin utilizarea cu maximă
eficiență a resurselor umane, logistice și de timp existente la momentul
respectiv (conform Deciziei directorului general al A.N.P. nr. 429/2011 pentru
aprobarea Manualului privind structurile asociate pentru măsuri de securitate
specială constrângere şi control, Manualul de proceduri utilizat de
negociatorului în gestionarea incidentelor critice).
La
identificarea soluției optime de asigurare a dreptului la cumpărături
deținuților, au conlucrat reprezentanții
sectoarelor operativ și logistică, implicit instituțiile partenere (Oficiul
Poștal nr. 6 Iași și reprezentantul legal al punctului comercial din unitate) -
conform notei nr. ............... întocmită de ......................, în
sensul că, pe data de 28.12.2018, după orele 14,30, a fost solicitată Oficiului
Poștal lista deținuților care au primit mandate poștale în ziua respectivă. În
baza confirmării primirii banilor de către poștă, s-a putut asigura dreptul la
cumpărături și dezamorsa tensiunea.
Pentru
clarificarea tuturor aspectelor și a deficiențelor care au condus la situația
din data de 28.12.2018, se va solicita și un punct de vedere din partea
contabilului șef, ................., la revenirea acestuia din concediul de
odihnă.
Comentarii
Trimiteți un comentariu