Iasi, 28/12/2018- sub lupa comisiei de cercetare administrativa

            
                 
           Pornind de la articolul colegilor nostri din FSANP, Adjunctul Chilug, servantul detinutilor-scandalagii, articol care a fost editat cel putin o data la titlu si alte 2 sau 3 ori in continut(titlul inital ne spunea ca detinutii sunt VIP), am solicitat conducerii unitatii sa ne puna la dispozitie procesul verbal al comisiei de cercetare administrativa care a analizat evenimentele din 28/12/2018 din Penitenciarul Iasi, pentru a ne lamuri daca legea a fost respectata sau nu.

         In randurile ce urmeaza aveti posibilitatea sa lecturati concluziile comisiei de cercetare administrativa cu privire la evenimentele din 28/12/2018 de la Penitenciarul Iasi si astfel sa analizati si sa vedeti cum au evoluat lucrurile in acea zi:

Concluzii:
1.În data de 28.12.2018, în jurul orelor 13:30 în rândul deținuților cazați în cadrul secțiilor E7, E8 și E9 au fost identificate stări de spirit negative, ce puteau evolua rapid către producerea unor incidente critice (deținuții amenințau cu  incendierea camerelor de deținere și revoltă).
Deținuții și-au exprimat nemulțumirile față de faptul că nu puteau face cumpărături, deoarece sumele de bani depuse de rude prin mandat poștal  nu au fost virate în timp util în conturile personale.
Situația creată nu se justifica în condițiile în care, conducerea unității a avut în vedere că cele două zile lucrătoare: 27 și 28 decembrie 2018, au fost încadrate în câte 5 zile libere (cf. HG nr. 983/12.2018), respectiv perioadele 22-26.12.2018 și 29.12.2018-02.01.2019.
Astfel, în cadrul ședinței de comandă din data de 14.12.2018 s-a decis modificarea programului deținuților  și asigurarea dreptului la cumpărături în regim special pentru tot efectivul custodiat (cf. programului anexat la documentație) și informarea prealabilă a acestora.
           
2.Deoarece prin O.M.F.P. nr. 3809/18.12.2018 pentru aprobarea Normelor metodologice privind încheierea exercițiului bugetar al anului 2018, s-a stabilit ca dată de încheiere a exercițiului bugetar anual ziua de 28.12.2018 ora 10:00,  la nivelul serviciului financiar s-a hotărât ca în data de 28.12.2018 să nu se mai încaseze mandatele poștale, după depunerea sumelor de bani aflate în casieria unității la trezorerie, aspect evidențiat în nota nr. ................ întocmită de ............... și confirmată de nota nr. ............. întocmită de ..................
            Modalitatea de acordare a drepturilor la cumpărături și telefon din perspectiva atribuțiilor ce revin serviciului financiar, este prezentată prin nota nr. ....... întocmită de ............, la care este anexat OMJ nr. 1416/ C/15.05.2017 (art. 12-14).
Din conexarea celor două note reiese faptul că la nivelul servicului financiar, demersul a fost stabilit în data de 21.12.2018 de către contabilul șef al unității, ....................., însă nu a fost menționat faptul că ar fi fost realizată informarea ierarhică și interdepartamentală (în contextul în care nu există un punct de vedere scris din partea contabilului șef, care se află în concediul de odihnă la momentul efectuării verificărilor).
În urma discuțiilor purtate în data de 08.01.2019 cu ............., în calitate de casier al unității, aceasta a explicat modalitatea zilnică de lucru (practica uzuală):
-în fiecare dimineață oficiul poștal transmite prin email către serviciul financiar, lista mandatelor adresate deținuților din Penitenciarul Iași;
- casierul are ca atribuții identificarea deținuților prezenți în unitate;
- de obicei, în cursul zilei, în jurul orelor 12:00, factorul poștal se prezintă și predă la casieria unității mandatele poștale și sumele de bani aferente. Pentru deținuții transferați sau liberați, sumele de bani nu sunt primite în unitate și sunt returnate expeditorilor de către oficiul poștal.
- în jurul orei 09:00, casierul unității, ................ transmite prin email către șefii de secții, lista cu mandatele poștale numită ”aviz colectiv mandate adresate penitenciarului Iași” (după modelul anexat la fondul documentar).
Față de situația din data de 28 decembrie, .................. a confirmat verbal aspectele prezentate în nota nr. ................ de reprezentantul oficiului poștal, ..............., și anume, că în data de 27.12.2018 a contactat telefonic factorul poștal, i-a comunicat programul de lucru din data de 28.12.2018, solicitându-i să aducă mandatele până la ora 10.00, iar acesta a informat-o ca nu poate ajunge decât după ora 11:00.
Drept urmare, casiera unității i-a solicitat să anunțe reprezentantul oficiului poștal să nu mai trimită prin email în data de 28.12.2018  lista cu mandate poștale, la prima oră a dimineții, așa cum se proceda în celelalte zile lucrătoare, aceasta invocând dispoziția șefului ierarhic.
Despre aceste aspecte nu au fost informați directorul unității și directorul adjunct SDRP.
Luarea unor decizii pe fondul lipsei de comunicare a informațiilor între sectoarele cu atribuții în asigurarea dreptului la cumpărături a deținuților, a condus la situația descrisă la punctul 1.

3. Potențialul conflictogen sesizat de personalul operativ în rândul deținuților a apărut ca urmare a faptului că deși familiile le trimiseseră bani nu au fost virați în conturile personale și nu puteau face cumpărături în data de 28.12.2018, în contextul zilelor de sărbătoare care urmu în perioada 29.12.2018-02.01.2019.
Pentru evitarea apariției unor incidente operaționale sau critice (așa cum este prezentată situația în notele nr. ............, ............... și nr. ...........), sectorul operativ, cu acordul directorului unității, a acționat preventiv pentru decongestionarea și asigurarea siguranței și securității individuale și colective.
Lipsa unei intervenții rapide ar fi condus la escaladarea situației care ar fi implicat chiar alarmarea unității într-o perioadă de mini vacanță, în care s-au aprobat părăsiri de garnizoană și concedii de odihnă.
Astfel, s-a impus aplicarea unei strategii pe termen scurt, prin utilizarea cu maximă eficiență a resurselor umane, logistice și de timp existente la momentul respectiv (conform Deciziei directorului general al A.N.P. nr. 429/2011 pentru aprobarea Manualului privind structurile asociate pentru măsuri de securitate specială constrângere şi control, Manualul de proceduri utilizat de negociatorului în gestionarea incidentelor critice).
La identificarea soluției optime de asigurare a dreptului la cumpărături deținuților, au conlucrat reprezentanții sectoarelor operativ și logistică, implicit instituțiile partenere (Oficiul Poștal nr. 6 Iași și reprezentantul legal al punctului comercial din unitate) - conform notei nr. ............... întocmită de ......................, în sensul că, pe data de 28.12.2018, după orele 14,30, a fost solicitată Oficiului Poștal lista deținuților care au primit mandate poștale în ziua respectivă. În baza confirmării primirii banilor de către poștă, s-a putut asigura dreptul la cumpărături și dezamorsa tensiunea.
Pentru clarificarea tuturor aspectelor și a deficiențelor care au condus la situația din data de 28.12.2018, se va solicita și un punct de vedere din partea contabilului șef, ................., la revenirea acestuia din concediul de odihnă.




Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Încetarea activității în Poliția Penitenciară prin refuzul muncii suplimentare 31 mai 2023

REFUZAM MUNCA SUPLIMENTARA

Lista agentiilor de turism licentiate si a unitatilor turistice acreditate