Propuneri pe proiect HG-sprijin in achizitionarea unei locuinte

Imagini pentru sprijin cumparare locuinta




Inainte de o verificare atenta a intregului proiect si de eventuale observatii care pot fi facute, trimit o prima opinie fata de un aspect mult discutat anterior dar insuficient tratat in nota de fundamentare desi poate fi esential pentru un aviz favorabil pe linie de finante. Insuficienta fundamentarii unor astfel de initiative s-a dovedit neproductiva in demersuri similare anterioare cum ar fi de exemplu cel privind modificarea numarului de posturi stabilit pentru sistemul penitenciar. In speta, este vorba despre textul de mai jos, inserat in fundamentarea pe care am primit-o:
"Mai mult de atât, prin proiect se prevede ca modalitate de sprijin a funcționarilor publici cu statut special, acordarea unei sume de bani în tranșe lunare de câte 500 lei pe o perioadă de 15 ani, ceea ce presupune implicații financiare mai reduse în raport de modalitatea de acordare a compensației lunare a chiriei, respectiv 50% din venitul net lunar al beneficiarului."
Sunt de parere ca o tratare aprofundata a impactului bugetar cu accentuarea influentei pozitive a proiectului poate facilita urgentarea materializarii proiectului sub forma unei hotarari de guvern aplicabile. In fapt, conform datelor existente (mentionez din memorie, cu aproximatie) toti salariatii care au vocatia de a primi chirie, o si primesc iar procentul acestora este de peste 70% din personal cu o medie probabila (a cuantumului chiriei), avand in vedere evolutia din ultimul timp a venitului net, de peste 1000 de lei lunar.
Dincolo de diferenta clara intre cunatumuri chirie/sprijin respectiv 1000/500 lei (cu varfuri de diferente mult mai mari in cazul chiriilor pentru ofiteri), retinand si incompatibilitatea dintre drepturi (care se exclud reciproc), mentionam raportarea chiriei la un venit net in crestere, fata de un sprijin in cuantum rigid indiferent de corpuri si venit si in final nu omitem sa subliniem activitatea drepturilor in timp. 

Cu privire la acest ultim aspect trebuie subliniat faptul ca uzand doar de dreptul la chirie un politist de penitenciare (anticipam denumirea) mentine si utilizeaza dreptul la o chirie variabila (functie de un venit in ascensiune) pe toata durata raportului de serviciu, pentru ca la incetarea raporturilor sa nu aiba asigurata o locuinta si nici baza legala pentru decontarea in continuare a chiriei, in timp ce beneficiind de sprijin pentru cumparare/construire locuinta, acest drept este plafonat la o suma acordata pentru o durata limitata de timp, corelat cu creditul accesat.

Nu trebuie omis nici aspectul loializarii sau mai degraba fidelizarii personalului care odata implicat intr-un credit ipotecar cu sprijin bugetar primit din sistemul penitenciar pentru achitarea ratelor, va analiza mult mai profund varianta plecarii din sistem prin diferite modalitati. Suntem de parere ca toate aceste aspecte, dar si alte argumente pe linie, trebuie sistematizate corespunzator intr-un material complex care sa indice MFP si ulterior Guvernului Romaniei, impactul substantial pozitiv al hotararii atat asupra bugetului de stat (impact cuantificabil in cifre, chiar aproximative) cat si asupra stabilizarii resursei umane interne, implicit a cresterii calitatii misiunilor respectiv a serviciul public prestat.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Încetarea activității în Poliția Penitenciară prin refuzul muncii suplimentare 31 mai 2023

Lista agentiilor de turism licentiate si a unitatilor turistice acreditate

Vouchere de vacanta | Mod de decontare | ANP