Propuneri pe proiect HG-sprijin in achizitionarea unei locuinte
Va prezentam mai jos opinia Domnului Teoroc Stefan presedinte Federatia PUBLISIND cu privire la proiectul HG privind criteriile si conditiile de sprijin in construirea sau cumpararea unei locuinte personala, o singura data in timpul carierei profesionale:
Inainte
de o verificare atenta a intregului proiect si de eventuale observatii care pot
fi facute, trimit o prima opinie fata de un aspect mult discutat anterior dar
insuficient tratat in nota de fundamentare desi poate fi esential pentru un
aviz favorabil pe linie de finante. Insuficienta fundamentarii unor astfel de
initiative s-a dovedit neproductiva in demersuri similare anterioare cum ar fi
de exemplu cel privind modificarea numarului de posturi stabilit pentru
sistemul penitenciar. In speta, este vorba despre textul de mai jos, inserat in
fundamentarea pe care am primit-o:
"Mai mult de atât, prin proiect se prevede ca modalitate de
sprijin a funcționarilor publici cu statut special, acordarea unei sume de bani
în tranșe lunare de câte 500 lei pe o perioadă de 15 ani, ceea ce presupune
implicații financiare mai reduse în raport de modalitatea de acordare a
compensației lunare a chiriei, respectiv 50% din venitul net lunar al
beneficiarului."
Sunt
de parere ca o tratare aprofundata a impactului bugetar cu accentuarea
influentei pozitive a proiectului poate facilita urgentarea materializarii
proiectului sub forma unei hotarari de guvern aplicabile. In fapt, conform
datelor existente (mentionez din memorie, cu aproximatie) toti salariatii care
au vocatia de a primi chirie, o si primesc iar procentul acestora
este de peste 70% din personal cu o medie probabila (a cuantumului chiriei),
avand in vedere evolutia din ultimul timp a venitului net, de peste 1000 de lei
lunar.
Dincolo
de diferenta clara intre cunatumuri chirie/sprijin respectiv
1000/500 lei (cu varfuri de diferente mult mai mari in cazul chiriilor pentru
ofiteri), retinand si incompatibilitatea dintre drepturi (care se exclud
reciproc), mentionam raportarea chiriei la un venit net in crestere,
fata de un sprijin in cuantum rigid indiferent de corpuri si venit si in
final nu omitem sa subliniem activitatea drepturilor in timp.
Cu
privire la acest ultim aspect trebuie subliniat faptul ca uzand doar de dreptul
la chirie un politist de penitenciare (anticipam denumirea) mentine si
utilizeaza dreptul la o chirie variabila (functie de un venit in ascensiune) pe
toata durata raportului de serviciu, pentru ca la incetarea raporturilor sa nu
aiba asigurata o locuinta si nici baza legala pentru decontarea in continuare a
chiriei, in timp ce beneficiind de sprijin pentru cumparare/construire
locuinta, acest drept este plafonat la o suma acordata pentru o durata limitata
de timp, corelat cu creditul accesat.
Nu
trebuie omis nici aspectul loializarii sau mai degraba fidelizarii personalului
care odata implicat intr-un credit ipotecar cu sprijin bugetar primit din
sistemul penitenciar pentru achitarea ratelor, va analiza mult mai profund
varianta plecarii din sistem prin diferite modalitati. Suntem de parere ca
toate aceste aspecte, dar si alte argumente pe linie, trebuie sistematizate
corespunzator intr-un material complex care sa indice MFP si ulterior
Guvernului Romaniei, impactul substantial pozitiv al hotararii atat asupra
bugetului de stat (impact cuantificabil in cifre, chiar aproximative) cat si
asupra stabilizarii resursei umane interne, implicit a cresterii calitatii
misiunilor respectiv a serviciul public prestat.
Comentarii
Trimiteți un comentariu