Dialog si asumare-10 februarie 2020
“Sindicatul nu este o bagheta magica!
Sindicatul este puternic atat timp cat
membrii sai sunt uniti!”
Pornind de la motto-ul Sindicatului Manifest am
considerat necesar sa invitam toti angajatii Penitenciarului Iasi sa particpe
la sedinta comuna ce a avut loc in data de 5 februarie 2020.
In data de 5 februarie au raspuns solicitarii
sindicale aproximativ 140 de politisti de penitenciare.
Chiar daca conducerea unitatii nu a raspuns pozitiv
invitatiei sindicale, angajatii prezenti si-au expus numeroasele nemultumiri
manifestadu-si totodata dorinta de a discuta cu conducerea. Liderii sindicali au preluat problemele
prezentate in scopul de a le inainta ulterior conducerii si de a cere
solutionarea lor.
Acceptand ideea ca exista lacune in comunicare si in
solutionarea unor probleme, directorul unitatii ne-a invitat la dialog in data
de 10 februarie 2020.
La sedinta din 10 februarie, sedinta care ca avut
subiect unic pe ordinea de zi Lista de
probleme propusă de către sindicatul Manifest au participat sindicatele:
MANIFEST(afiliat PUBLISIND),
SNPP(afiliat
PUBLISIND)
IURIS(afiliat FSANP).
Din partea unitatii au fost prezenti:
directorul unității,
director adj. SEAP,
pt. dir. adj. Economico - administrativ,
director adjunct SDRP,
consilier juridic,
şef BRUFP
psiholog de personal
Directorul
Penitenciarului Iasi a deschis sedinta de dialog cu sindicatele cu precizarea
că a observat că este necesar și oportun realizarea unui comunicări mai bune cu
personalul unității, respectiv că unele decizii luate de echipa de management
trebuie discutate mai mult. Ca urmare a ultimelor evenimente și schimbări,
domnul director a propus analizarea problemelor identificate la nivelul
unității, astfel încât rezultatele să contribuie la atingerea obiectivelor instituției.
Ichim Ionuț -
presedintele Sindicatului „Manifest Iaşi” a inaintat participaților la ședință
o listă cu problemele identificate de către acesta ca urmare a discuției cu o
parte a personalului Penitenciarului Iași.
1.
Plata orelor suplimentare-actualizare
la zi conform legislatiei-AVAND IN
VEDERE TARDIVITATEA EFECTUARII PLATILOR UN TERMEN URGENT DE SOLUTIONARE (sa
ni se comunice nr orelor suplimentare pe compartimente/grupe/plutoane daca au
fost sau nu puse in plata, justificare scrisa in situtia in care nu au fost
platite)
Domnul Director afirma ca neplata orelor
suplimentare pentru schimbul I, schimbul III și pentru compartimentul evidență i-a
fost adusă la cunoștința de puțin timp, iar în urma analizării s-a constat
faptul că a fost eroare umană, fie a persoanei din financiar care a ieșit la
pensie sau fie a colegii care a preluat atribuțiile specifice de salarizare. Domnul
Ichim Ionut a prezentat centralizatoare cu ore suplimentare efectuate in
octombrie 2019, ore ce trebuiau platite in ianuarie 2020. Acesta a afirmat ca
poate intelege faptul ca a fost o eroare umana, dar avand in vedere ca agentul
din postul de paza care a lucrat cu pusca in spate trebuie sa isi primeasca
drepturile banesti la timp doreste un termen scurt de remediere a acestei
probleme si anume 20 februarie 2020.
Domnul director a agreat acest termen si a spus ca situația excepțională, care
nu a fost realizată în mod intenționat va fi corectată de către reprezentanții
compartimentului financiar, urmând ca până la data de 20.02.2020 personalul să
își primească drepturile salariale pentru orele suplimentare efectuate.
2.
Plata la zi a sporurilor
prevazute de OMJ 3544- AVAND IN VEDERE
TARDIVITATEA EFECTUARII PLATILOR UN TERMEN URGENT DE SOLUTIONARE
Dl. Director a precizat că a primit raportul
comisiei de constatare nr. 22774/05.02.2020 cu privire la acordarea sporurilor
pentru condiții deosebit de periculoase vineri, 07.02.2020 și că abia în cursul
zile a avut timp să îl citească. Acesta a menționat că pontajele trebuie
rectificate astfel încât să se realizeze plata la zi a sporurilor prevăzute de
OMJ 3544, dar trebuie identificată persoana care va fi responsabilă de acest
aspect. In urma consultarilor a fost desemnata o persoana pentru refacerea
pontajelor astfel incat plata acestora sa se realizeze in termenul solicitat de
catre Sindicatul Manifest si anume 20.02.2020
3.
Plata la zi a deconturilor
transport,vouchere vacanta, medicamente-
AVAND IN VEDERE TARDIVITATEA EFECTUARII PLATILOR UN TERMEN URGENT DE
SOLUTIONARE
Dl Director ne comunica ca nu exista intarzieri la
plata acestor drepturi cu exceptia a 4 situații de decont pentru servicii
stomatologice unde exista „suspiciuni de frauda” si au fost facute sesizari la
parchet pentru firma emitenta si medicul care a realizat lucrarea.
4.
Acordare sporuri in
misiune pentru unitațile sanitare din regiunea MS conform OMJ 399
Dl. Ichim
Ionuț a precizat că personalul care este
trimis în delegație sau este detașat să lucreze în alte unități subordonate ale
Ministerului Justiției sau din afara acestuia, unde se acordă sporuri pentru
condiții deosebit de periculoase, condiții periculoase sau vătămătoare,
beneficiază de sporuri potrivit prevederilor stabilite pentru locurile de muncă
respective, conform Art. 16(1), 16(3)
din O.M.J. 399/2007 aprobat prin Legea nr. 462/2006.
Dl Director a
informat ca plata sporurilor se face pe baza adeverințelor eliberate de
unitățile respective, din care să rezulte timpul efectiv lucrat în aceste
locuri de muncă (zile și ore), precum și procentul sporului. Adeverințele se
transmit la compartimentul financiar, împreună cu pontajul pentru perioada respectivă,
adeverințe care nu trebuie solicitate de către angajator.
Dl Ichim Ionuț a reamtit că în ședinta de
consiliu din data de 23.12.2019 s-a stabilit ca responsabilul cu protecția
muncii din unitate va transmite adrese pentru a identifica în luna ianuarie
2020 toate instituțiile care prevăd sporuri pentru condiții deosebit de
periculoase, condiții periculoase sau vătămătoare, dar acest lucru nu sa
realizat.
Dl director a avut
o convorbire telefonică cu responsabilul
cu protecția muncii din unitate care a precizat că plata sporurilor, conform
O.M.J. 399/2007 se face pe baza adeverințelor primite de la unitațile sanitare.
Reprezentantul
Manifest a precizat că este imposibil ca la fiecare deplasare la spital
personalul să lase deținuții pe care îi escortează pentru a putea merge să
solicite documente.
În urma discuțiilor purtate s-a stabilit că se
vor întocmi și transmite adrese de către
responsabilul cu protecția muncii din unitate către Spitalele din rețeaua
Ministerului Sănătății din Iași cu care unitatea colaborează, pentru a se
identifica sporurile aferente, termenul
fiind până la data de 18.02.2020.
5.
Acordare spor infecto
contagioase 15% in loc de 10% antena tuturor angajatilor care intra in contact
cu detinutii(supraveghetori, insotitori, escorte, supraveghere video, sef
sectie, sef tura, soferi, perimetru, etc.)
La aceasta solicitare, ca si exemplu, presedintele
Manifest a readus la cunostinta conducerii ca agentii din posturile de paza
desfasoara si activitati de supraveghere, motiv pentru care sunt indreptatiti
sa primeasca acest spor.
Dl. Director a precizat că este reposnabilitatea
pontatorului să adauge toate sporurile aferente activității desfășurate de
către angajații unității, aplicația informatică având o varietate de sporuri
care pot fi aplicate în mod manual sau automat
6.
Acordare spor supraveghere
cadrelor medicale
Pentru acordarea
sporului de supraveghere este necesar realizarea unei anexe la fișa postului și
o instruire de către directorul adjunct
SDRP, apoi putându-se realiza plata acestora. De asemenea aceste modificări ar
însemna responsabilități și asumare suplimentară, ne spune domnul director.
Director adjunct SEAP, a precizat că la
nivelul sectorului pe care îl coordonează doar doua persoane și-au manifestat
intereseul pentru a beneficia de acest spor. Juristul a informat că ofițerii de
la socio nu realizează activități de supraveghere și că este necesar o
informarea cu privire la ceea ce înseamnă această activitate.
Presedinta SNPP a
precizat că personalul din SEAP desfășoară în acest moment activități de
supraveghere și însoțire a deținuților, prin preluarea acestor de pe secțiile
de deține și participarea la activitățile specifice.
Dl. director a
subliniat că în momentul actual activitatea de însoțire se realizează sub
stricta supraveghere a colegilor de pe secție și că ar fi imposibil ca aceștia
să se descurce cu deținuții ce au
comportamente deviante sau agresive, dar dacă se întocmesc anexe la fișa
postului și pontaje aferente se pot plăti.
7.
Planificarea in serviciu
cu respectarea legislatiei in vigoare(2 supraveghetori pe sectie, insotitori,
soferi, dispecerat, supraveghere video, etc)
Dl. Director a comunicat că la nivelul unității se
fac în acest moment demersuri pentru identificarea unor modalități de suplimentare
a personalului, în prezent existând un necesar de personal de 504 angajați și
un grad de ocupare de 75.9%. În perioada
imediat următoare se va avea în vedere analizarea posturilor vacante din
unitate pentru care se va solicita scoaterea în primă etapă la concurs și
înaintarea propunerii la Administrația Națională a Penitenciarelor.
8.
Program permanenta
soferi-revenire la vechiul program(programul actual dat prin dzu nu respecta
timpul de odihna dupa 8 ore luvrate, exemplu noaptea de 7-8feb2020)
Dl Ichim Ionut a solicitat revenirea la vechiul
program al conducătorilor auto din cadrul Pentenciarului Iași, făcând trimitere
la articolul 22 și 23 din Acordul colectiv de muncă care fac referire la timpul
de lucru. Reprezentantul Manifest a completat cu ideea că Deciza zilnică pe
unitate a fost neclară, conducătorii auto neștiind dacă asigură continuitatea
acasă sau la unitate. Dl director a precizat că datorită pensionării celor doi
conducători auto nu se poate acoperi întregul interval de timp, în concordanță cu
misiunile operative. La nivelul unității
s-a identificat necesitatea unui număr de minimum 7 șoferi pe zi raportat la
cursele zilnice efectuate, situație în
care trebuie identificată o soluție viabilă, motiv pentru care de comun acord a
fost infiintata o comisie cu participarea sindicatelor pentru indentificarea
unei solutii viabile. Comisia trebuie sa prezinte solutia gasita pana pe 21 februarie 2020
9.
Orice modificare in
programul angajatului se face cu consultarea angajatilor implicati si a sindicatelor
Presedintele
Manifest a solicitat ca acest lucru trebuie sa se intample de fiecare data cand
apar situatii de modificare a programului de lucru, tocmai pentru a nu mai avea
situatii ca cele prezentate(program soferi, eliminarea turei de noapte la
dispecerat sau supraveghere video). Dl.
Director a precizat că s-a discutat în prealabil cu șoferii, li s-au prezentat
cele 3 variante de program de lucru, că au fost consultați, fapt confirmat și
de către psihologul unității. Despre modificarile de la dispecerat sau
supraveghere video - acestea ar fi fost doar intentii .
10. Comunicare, relationare si transparenta decizionala. Sindicatul
primeste toate informarile care privesc angajatul simultan pe adresele ionut.ichim@anp.ro si manifest.iasi@gmail.com,
publicarea DZU si pv sedinte consiliu pe portalul unitatii
Dl Ichim Ionut a afirmat ca sindicatul solicita
acest lucru pentru o mai buna comunicare, relationare si informare a
angajatilor. Ni s-a comunicat ca au fost situatii exceptii de altfel cand s-a
omis acest lucru dar nu intentionat. Dl director ne-a informat ca legislatia in
vigoare nu mai permite afisarea pe portal intern a DZU sau a proceselor verbale
ale consiliului de conducere.
11. Program sportiv pentru intreg personalul unitatii 2 ore
saptamanal atat in unitate cat si in afara unitatii
Dl. asp. Ichim Ionuț a precizat că trebuie găsită o
soluție pentru realizarea programului sportiv. Directorul unitatii considera ca
este oportuna incheierea unei colaborari cu o sala de sport inafara unitatii care sa acopere
nevoile de pregatire ale personalului, dar în momentul de față este necesar să
se publice ordinul care reglementează acest aspect.
12. Inceperea procesului de reparatie capitala a blocului vechi de
detinere
Inlocuitor dir. adj. Economico
a precizat că la nivelul Penitenciarului Iași se realizează demersuri pentru
identificarea unei soluții fezabile în ceea ce privește blocul vechi de
deținere, fie demolarea acestuia sau reparația capitala
In urma analizarii punctelor 13, 14 si 16(cele care
vizau imbunatatirea conditiilor de munca) s-a decis ca din comisiile anuale
pentru reparatii si investii sa faca parte si reprezentantii sindicatelor
pentru o mai rapida solutionare a problemelor.
La finalul sedintei psihologul de personal a tinut
sa transmita că apreciază modalitatea prin care au fost puse problemele și că
dorește să știe de ce nu s-a întâmplat acest lucru înainte de data de
05.02.2020. De asemenea a susținut că ne-am facut de râs, pe noi ca unitatea și
nu pe domnul director, pentru că am decăzut ca oameni. A susținut că în ședință
s-a discutat doar despre bani și se întreabă unde este grija sindicatelor față
de oameni, având în vedere că o ființă umană nu se rezumă doar la bani.
Vom
raspunde aici afirmatiilor facute de catre psihologul de personal, chiar
daca acest articol este deja mult prea
lung si alambicat:
Sindicatul
Manifest apara drepturile si interesele membrilor sai. Probleme prezentate nu
au fost inventate ci au fost identificate si relatate chiar de catre angajatii unitatii.
Nu partea financiara a declansat aceste miscari sindicale ci vulnerbilitatea la care suntem toti expusi, starea
noastra de sanatate, gradul de epuizare, presiunea la care suntem expusi si
faptul ca aceasta se rasfrange asupra familiei, ca drept dovada solicitarile
privind imbunatatirea conditiilor de munca si solicitarea de a modifica
programul actual al soferilor.
Faptul
ca angajatii au fost prezenti intr-un numar atat de mare denota ca problemele
expuse de catre acestia sunt reale si majore si nu au avut ca scop „ sa facem
de ras” imaginea unitatii, nici pe noi angajatii, cu atat mai putin pe domnul
director.
De
ce nu a avut loc aceasta sedinta inaintea zilei de 5 februarie 2020?
Motivul
este unul simplu: deschiderea la dialog a conducerii a venit din pacate prea
tarziu.
Concluzia
noastra:
Pe
10 februarie am avut un dialog constructiv, am obtinut termene ferme din partea
conducerii unitatii pentru rezolvarea anumitor aspecte si totodata am obtinut
promisiunea unui dialog permanent intre conducere si angajati.
Comentarii
Trimiteți un comentariu