Dialog si asumare-10 februarie 2020


“Sindicatul nu este o bagheta magica!
Sindicatul este puternic atat timp cat membrii sai sunt uniti!”

Pornind de la motto-ul Sindicatului Manifest am considerat necesar sa invitam toti angajatii Penitenciarului Iasi sa particpe la sedinta comuna ce a avut loc in data de 5 februarie 2020.
In data de 5 februarie au raspuns solicitarii sindicale aproximativ 140 de politisti de penitenciare.
Chiar daca conducerea unitatii nu a raspuns pozitiv invitatiei sindicale, angajatii prezenti si-au expus numeroasele nemultumiri manifestadu-si totodata dorinta de a discuta cu conducerea.  Liderii sindicali au preluat problemele prezentate in scopul de a le inainta ulterior conducerii si de a cere solutionarea lor.

Acceptand ideea ca exista lacune in comunicare si in solutionarea unor probleme, directorul unitatii ne-a invitat la dialog in data de 10 februarie 2020. 

La sedinta din 10 februarie, sedinta care ca avut subiect unic pe ordinea de zi Lista de probleme propusă de către sindicatul Manifest  au participat sindicatele:
 MANIFEST(afiliat PUBLISIND),
 SNPP(afiliat PUBLISIND)
             IURIS(afiliat FSANP).

Din partea unitatii au fost prezenti:
directorul unității,
director adj. SEAP,
pt. dir. adj. Economico - administrativ,
director adjunct SDRP,
consilier juridic,
şef BRUFP 
psiholog de personal  

Directorul Penitenciarului Iasi a deschis sedinta de dialog cu sindicatele cu precizarea că a observat că este necesar și oportun realizarea unui comunicări mai bune cu personalul unității, respectiv că unele decizii luate de echipa de management trebuie discutate mai mult. Ca urmare a ultimelor evenimente și schimbări, domnul director a propus analizarea problemelor identificate la nivelul unității, astfel încât rezultatele să contribuie la atingerea obiectivelor  instituției.

Ichim Ionuț - presedintele Sindicatului „Manifest Iaşi” a inaintat participaților la ședință o listă cu problemele identificate de către acesta ca urmare a discuției cu o parte a personalului Penitenciarului Iași.

accesand link puteti vizualiza adresa Sindicatului Manifest



1.      Plata orelor suplimentare-actualizare la zi conform legislatiei-AVAND IN VEDERE TARDIVITATEA EFECTUARII PLATILOR UN TERMEN URGENT DE SOLUTIONARE (sa ni se comunice nr orelor suplimentare pe compartimente/grupe/plutoane daca au fost sau nu puse in plata, justificare scrisa in situtia in care nu au fost platite)
Domnul Director afirma ca neplata orelor suplimentare pentru schimbul I, schimbul III și pentru compartimentul evidență i-a fost adusă la cunoștința de puțin timp, iar în urma analizării s-a constat faptul că a fost eroare umană, fie a persoanei din financiar care a ieșit la pensie sau fie a colegii care a preluat atribuțiile specifice de salarizare. Domnul Ichim Ionut a prezentat centralizatoare cu ore suplimentare efectuate in octombrie 2019, ore ce trebuiau platite in ianuarie 2020. Acesta a afirmat ca poate intelege faptul ca a fost o eroare umana, dar avand in vedere ca agentul din postul de paza care a lucrat cu pusca in spate trebuie sa isi primeasca drepturile banesti la timp doreste un termen scurt de remediere a acestei probleme si anume 20 februarie 2020. Domnul director a agreat acest termen si a spus ca situația excepțională, care nu a fost realizată în mod intenționat va fi corectată de către reprezentanții compartimentului financiar, urmând ca până la data de 20.02.2020 personalul să își primească drepturile salariale pentru orele suplimentare efectuate.

2.      Plata la zi a sporurilor prevazute de OMJ 3544- AVAND IN VEDERE TARDIVITATEA EFECTUARII PLATILOR UN TERMEN URGENT DE SOLUTIONARE
Dl. Director a precizat că a primit raportul comisiei de constatare nr. 22774/05.02.2020 cu privire la acordarea sporurilor pentru condiții deosebit de periculoase vineri, 07.02.2020 și că abia în cursul zile a avut timp să îl citească. Acesta a menționat că pontajele trebuie rectificate astfel încât să se realizeze plata la zi a sporurilor prevăzute de OMJ 3544, dar trebuie identificată persoana care va fi responsabilă de acest aspect. In urma consultarilor a fost desemnata o persoana pentru refacerea pontajelor astfel incat plata acestora sa se realizeze in termenul solicitat de catre Sindicatul Manifest si anume 20.02.2020

3.      Plata la zi a deconturilor transport,vouchere vacanta, medicamente- AVAND IN VEDERE TARDIVITATEA EFECTUARII PLATILOR UN TERMEN URGENT DE SOLUTIONARE
Dl Director ne comunica ca nu exista intarzieri la plata acestor drepturi cu exceptia a 4 situații de decont pentru servicii stomatologice unde exista „suspiciuni de frauda” si au fost facute sesizari la parchet pentru firma emitenta si medicul care a realizat lucrarea.

4.      Acordare sporuri in misiune pentru unitațile sanitare din regiunea MS conform OMJ 399
Dl. Ichim Ionuț  a precizat că personalul care este trimis în delegație sau este detașat să lucreze în alte unități subordonate ale Ministerului Justiției sau din afara acestuia, unde se acordă sporuri pentru condiții deosebit de periculoase, condiții periculoase sau vătămătoare, beneficiază de sporuri potrivit prevederilor stabilite pentru locurile de muncă respective, conform  Art. 16(1), 16(3) din O.M.J. 399/2007 aprobat prin Legea nr. 462/2006.
Dl Director a informat ca plata sporurilor se face pe baza adeverințelor eliberate de unitățile respective, din care să rezulte timpul efectiv lucrat în aceste locuri de muncă (zile și ore), precum și procentul sporului. Adeverințele se transmit la compartimentul financiar, împreună cu pontajul pentru perioada respectivă, adeverințe care nu trebuie solicitate de către angajator.
 Dl Ichim Ionuț a reamtit că în ședinta de consiliu din data de 23.12.2019 s-a stabilit ca responsabilul cu protecția muncii din unitate va transmite adrese pentru a identifica în luna ianuarie 2020 toate instituțiile care prevăd sporuri pentru condiții deosebit de periculoase, condiții periculoase sau vătămătoare, dar acest lucru nu sa realizat.
Dl director a avut o convorbire telefonică  cu responsabilul cu protecția muncii din unitate care a precizat că plata sporurilor, conform O.M.J. 399/2007 se face pe baza adeverințelor primite de la unitațile sanitare.
Reprezentantul Manifest a precizat că este imposibil ca la fiecare deplasare la spital personalul să lase deținuții pe care îi escortează pentru a putea merge să solicite documente.
 În urma discuțiilor purtate s-a stabilit că se vor întocmi și  transmite adrese de către responsabilul cu protecția muncii din unitate către Spitalele din rețeaua Ministerului Sănătății din Iași cu care unitatea colaborează, pentru a se identifica sporurile aferente, termenul fiind până la data de 18.02.2020.  

5.      Acordare spor infecto contagioase 15% in loc de 10% antena tuturor angajatilor care intra in contact cu detinutii(supraveghetori, insotitori, escorte, supraveghere video, sef sectie, sef tura, soferi, perimetru, etc.)
La aceasta solicitare, ca si exemplu, presedintele Manifest a readus la cunostinta conducerii ca agentii din posturile de paza desfasoara si activitati de supraveghere, motiv pentru care sunt indreptatiti sa primeasca acest spor.
Dl. Director a precizat că este reposnabilitatea pontatorului să adauge toate sporurile aferente activității desfășurate de către angajații unității, aplicația informatică având o varietate de sporuri care pot fi aplicate în mod manual sau automat

6.      Acordare spor supraveghere cadrelor medicale
Pentru acordarea sporului de supraveghere este necesar realizarea unei anexe la fișa postului și o instruire  de către directorul adjunct SDRP, apoi putându-se realiza plata acestora. De asemenea aceste modificări ar însemna responsabilități și asumare suplimentară, ne spune domnul director.
 Director adjunct SEAP, a precizat că la nivelul sectorului pe care îl coordonează doar doua persoane și-au manifestat intereseul pentru a beneficia de acest spor. Juristul a informat că ofițerii de la socio nu realizează activități de supraveghere și că este necesar o informarea cu privire la ceea ce înseamnă această activitate.
Presedinta SNPP a precizat că personalul din SEAP desfășoară în acest moment activități de supraveghere și însoțire a deținuților, prin preluarea acestor de pe secțiile de deține și participarea la activitățile specifice.
Dl. director a subliniat că în momentul actual activitatea de însoțire se realizează sub stricta supraveghere a colegilor de pe secție și că ar fi imposibil ca aceștia să se descurce cu deținuții ce au  comportamente deviante sau agresive, dar dacă se întocmesc anexe la fișa postului și pontaje aferente se pot plăti.  

7.      Planificarea in serviciu cu respectarea legislatiei in vigoare(2 supraveghetori pe sectie, insotitori, soferi, dispecerat, supraveghere video, etc)
Dl. Director a comunicat că la nivelul unității se fac în acest moment demersuri pentru identificarea unor modalități de suplimentare a personalului, în prezent existând un necesar de personal de 504 angajați și un grad de ocupare de 75.9%.  În perioada imediat următoare se va avea în vedere analizarea posturilor vacante din unitate pentru care se va solicita scoaterea în primă etapă la concurs și înaintarea propunerii la Administrația Națională a Penitenciarelor. 

8.      Program permanenta soferi-revenire la vechiul program(programul actual dat prin dzu nu respecta timpul de odihna dupa 8 ore luvrate, exemplu noaptea de 7-8feb2020)
Dl Ichim Ionut a solicitat revenirea la vechiul program al conducătorilor auto din cadrul Pentenciarului Iași, făcând trimitere la articolul 22 și 23 din Acordul colectiv de muncă care fac referire la timpul de lucru. Reprezentantul Manifest a completat cu ideea că Deciza zilnică pe unitate a fost neclară, conducătorii auto neștiind dacă asigură continuitatea acasă sau la unitate. Dl director a precizat că datorită pensionării celor doi conducători auto nu se poate acoperi întregul interval de timp, în concordanță cu misiunile operative.  La nivelul unității s-a identificat necesitatea unui număr de minimum 7 șoferi pe zi raportat la cursele zilnice efectuate,  situație în care trebuie identificată o soluție viabilă, motiv pentru care de comun acord a fost infiintata o comisie cu participarea sindicatelor pentru indentificarea unei solutii viabile. Comisia trebuie sa prezinte solutia gasita pana pe 21 februarie 2020

9.      Orice modificare in programul angajatului se face cu consultarea angajatilor implicati si a sindicatelor
Presedintele Manifest a solicitat ca acest lucru trebuie sa se intample de fiecare data cand apar situatii de modificare a programului de lucru, tocmai pentru a nu mai avea situatii ca cele prezentate(program soferi, eliminarea turei de noapte la dispecerat sau supraveghere video).  Dl. Director a precizat că s-a discutat în prealabil cu șoferii, li s-au prezentat cele 3 variante de program de lucru, că au fost consultați, fapt confirmat și de către psihologul unității. Despre modificarile de la dispecerat sau supraveghere video - acestea ar fi fost doar intentii .

10. Comunicare, relationare si transparenta decizionala. Sindicatul primeste toate informarile care privesc angajatul simultan pe adresele ionut.ichim@anp.ro si manifest.iasi@gmail.com, publicarea DZU si pv sedinte consiliu pe portalul unitatii
Dl Ichim Ionut a afirmat ca sindicatul solicita acest lucru pentru o mai buna comunicare, relationare si informare a angajatilor. Ni s-a comunicat ca au fost situatii exceptii de altfel cand s-a omis acest lucru dar nu intentionat. Dl director ne-a informat ca legislatia in vigoare nu mai permite afisarea pe portal intern a DZU sau a proceselor verbale ale consiliului de conducere.

11. Program sportiv pentru intreg personalul unitatii 2 ore saptamanal atat in unitate cat si in afara unitatii
Dl. asp. Ichim Ionuț a precizat că trebuie găsită o soluție pentru realizarea programului sportiv. Directorul unitatii considera ca este oportuna incheierea unei colaborari cu o  sala de sport inafara unitatii care sa acopere nevoile de pregatire ale personalului, dar în momentul de față este necesar să se publice ordinul care reglementează acest aspect.

12. Inceperea procesului de reparatie capitala a blocului vechi de detinere
Inlocuitor dir. adj. Economico a precizat că la nivelul Penitenciarului Iași se realizează demersuri pentru identificarea unei soluții fezabile în ceea ce privește blocul vechi de deținere, fie demolarea acestuia sau reparația capitala

In urma analizarii punctelor 13, 14 si 16(cele care vizau imbunatatirea conditiilor de munca) s-a decis ca din comisiile anuale pentru reparatii si investii sa faca parte si reprezentantii sindicatelor pentru o mai rapida solutionare a problemelor.
La finalul sedintei psihologul de personal a tinut sa transmita că apreciază modalitatea prin care au fost puse problemele și că dorește să știe de ce nu s-a întâmplat acest lucru înainte de data de 05.02.2020. De asemenea a susținut că ne-am facut de râs, pe noi ca unitatea și nu pe domnul director, pentru că am decăzut ca oameni. A susținut că în ședință s-a discutat doar despre bani și se întreabă unde este grija sindicatelor față de oameni, având în vedere că o ființă umană nu se rezumă doar la bani.

Vom raspunde aici afirmatiilor facute de catre psihologul de personal, chiar daca  acest articol este deja mult prea lung si alambicat:
Sindicatul Manifest apara drepturile si interesele membrilor sai. Probleme prezentate nu au fost inventate ci au fost identificate si relatate chiar de catre angajatii unitatii. Nu partea financiara a declansat aceste miscari sindicale ci  vulnerbilitatea la care suntem toti expusi, starea noastra de sanatate, gradul de epuizare, presiunea la care suntem expusi si faptul ca aceasta se rasfrange asupra familiei, ca drept dovada solicitarile privind imbunatatirea conditiilor de munca si solicitarea de a modifica programul actual al soferilor.
Faptul ca angajatii au fost prezenti intr-un numar atat de mare denota ca problemele expuse de catre acestia sunt reale si majore si nu au avut ca scop „ sa facem de ras” imaginea unitatii, nici pe noi angajatii, cu atat mai putin pe domnul director.
De ce nu a avut loc aceasta sedinta inaintea zilei de 5 februarie 2020?
Motivul este unul simplu: deschiderea la dialog a conducerii a venit din pacate prea tarziu.

Concluzia noastra:
Pe 10 februarie am avut un dialog constructiv, am obtinut termene ferme din partea conducerii unitatii pentru rezolvarea anumitor aspecte si totodata am obtinut promisiunea unui dialog permanent intre conducere si angajati.






 






Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Modul de pontare a personalului, în cf. cu O.M.J. nr. 3544/C/2012.

Vouchere de vacanta | Mod de decontare | ANP

Cine este colegul de langa voi?!(ep. 3)